Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Martin Top

Po rokoch sa skončil PREDRAŽENÝ KŠEFT s poznávacími značkami: Štát UŠETRÍ MILIÓNY EUR

Evidenčné čísla vozidla sa budú meniť až od januára 2023. ZDROJ: fb Polícia SR

BRATISLAVA – Vyše dvadsať rokov mal na Slovensku monopol na výrobu evidenčných čísiel vozidla, ľudovo povedané značky, jediný dodávateľ. Bola ním firma Turčan Delta. Až od januára 2022 sa situácia na slovenskom trhu zmenila a predraženého dodávateľa nahradila nová firma, ktorá bola schopná vyrábať evidenčné čísla vozidla o 45 % lacnejšie ako firma Turčan Delta.

 

Ministerstvo vnútra tak bude nakupovať tabuľky s evidenčným číslom vozidla výrazne lacnejšie. Namiesto sumy 7,17 eura za kus bez DPH zaplatí za jednu 3,95 eura, čo predstavuje 45-percentnú úsporu a iba v roku 2022 predpokladá štát úsporu minimálne 3,5 milióna eur. Informácie o zmene výrobcu značiek oznámilo ministerstvo vnútra s tým, že aj výber nového dodávateľa je iba provizórnym a dočasným riešením. Už aj na ministerstve vnútra si po analýze všetkým argumentov a faktov všimli, že najlacnejšie bude spoľahnúť sa na vlastné zdroje. „Ministerstvo vnútra považuje za logické, že štát ako jediný odberateľ tabuliek preberie aj ich výrobu. Hlavný dôvod je ešte výhodnejšia cena na kus. Slovenská republika cez ministerstvo vnútra chce prideliť výrobu evidenčných čísiel vozidla značiek svojej akciovke – Automobilové opravovne ministerstva vnútra. Akciovku, ktorú na 100% vlastní ministerstvo vnútra plánuje pripraviť a spustiť výrobu evidenčných čísiel vozidla najneskôr do konca roka,“ uvádza portál topspeed.sk.

 

Evidenčné čísla vozidla sa budú meniť až od januára 2023. ZDROJ: fb Polícia SR

Podľa topspeed.sk technológiu v hodnote 725-tisíc eur by na základe výsledkov verejného obstarávania mala dodať firma UTAL Sp z.o.o. z Poľska. Stredisko výroby a distribúcie má pre najvýhodnejšiu polohu sídliť v Banskej Bystrici. „Očakávané náklady na výrobu tabuliek s evidenčným číslom pri dnešných cenách vstupov vrátane splácania úveru budú pod úrovňou ceny, ktorá bola výsledkom verejného obstarávania ministerstva vnútra na dodávku tabuliek z minulého roku. Súčasťou technológie bude modul na spracovanie pásoviny na výrobu tabuliek evidenčných čísiel, laminovačka, embosovačka znakov, nažehľovačka holografických symbolov (sieťotlač, laserová popisovačka), označovač a kontrolný panel, cez ktorý bude možné plne ovládať automatickú výrobu,” konštatoval tlačový odbor ministerstva vnútra.

Čo zostalo spoločné s bývalým dodávateľom značiek je poloha, kde sa budú evidenčné čísla vyrábať , skladovať a aj distribuovať. Opäť to bude stredné Slovensko, iba  Martina sa výroba presunie do Banskej Bystrice. „Pôjde o chránené režimové pracovisko, keďže logistika distribúcie na všetky dopravné inšpektoráty bude odtiaľ najefektívnejšia,” uvádza topspeed.sk. Výrobu a distribúciu tabuliek s evidenčným číslom zabezpečuje od januára 2022 pre štát súkromná firma z Česka – SPM Security Paper Mill. Je tu však jeden závažný problém. „V súčasnosti Polícia SR nedokáže motoristom dodávať špeciálne evidenčné čísla vozidla s ľubovoľnou kombináciou písmen/slov a rovnako je zastavené vydávanie zelených evidenčných čísiel vozidla pre elektromobily a plugin hybridy,“ konštatuje topspeed.sk.

 

Evidenčné čísla vozidla sa budú meniť až od januára 2023. ZDROJ: fb Polícia SR

Jediné čo sa nezmenilo a platí ďalej po starom je poplatok, ktorý musí každý motorista zaplatiť za nové evidenčné čísla. Štát, zodpovedné ministerstvá (dopravy, informatizácie, vnútra) totiž odkladom novely zákona získali ďalší rok na pokračujúci poriadny príjem od slovenských šoférov za poplatky za evidenčné číslo vozidla. Veď iba za dve hliníkové tabuľky pre osobné autá štát aktuálne inkasuje 33 EUR a pri počte predaných vozidiel na Slovensku a počte prepísaných áut na Slovensku za rok je to veru veľmi slušný balík. Pritom všetko as malo zmeniť od 1.marca 2022, ale nepripravenosť informačného systému sa všetko posunulo až na január 2023.

Účinnosť novely sa posunula z 1.3.2022 na január 2023, pretože daná zmena si vyžiadala aj úpravy informačných systémov. Keďže nešlo o vládny návrh a rezorty tieto zmeny nemohli dopredu naplánovať, neboli na uvedené zmeny rozpočtované finančné prostriedky. Napríklad bolo potrebné vysúťažiť dodávateľa zmien informačného systému. Všetky tieto procesné úkony si vyžadujú čas a spolu s časom na realizáciu a otestovanie daných zmien nebolo možné splniť termín účinnosti zákona k 1.3.2022. Treba si uvedomiť, že v SR máme cez 3 milióny vozidiel a približne 2 milióny predaných diaľničných známok. Akákoľvek chyba v informačnom systéme, hoci aj na úrovni menej než 1%, by zasiahla stovky až tisíce vodičov. Preto sa k takýmto zmenám musí pristupovať zodpovedne,“ povedala Miriam Švikruhová, z odboru komunikácie ministerstva dopravy.