Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

POVINNE budeme platiť NOVÚ DAŇ za bývanie aj autá: Hrozí nárast CHUDOBY! Vieme, odkedy a koľko

Peniaze, financie, dom, bývanie. Zdroj: pexels.com
Kvôli emisiám nám zdražie bývanie aj doprava. Ilustračná foto. Zdroj: Pexels

BRATISLAVA – Európska únia v boji proti skleníkovým plynom nasadzuje nové zbrane. Europoslanci odklepli kontroverznú novinku. Po novom už nebudú za emisie CO2 platiť iba fabriky a elektrárne. Ale aj budovy a cestná doprava. Predraží sa nám tak vykurovanie domácnosti i jazda autom. Experti dokonca varujú pred nárastom chudoby. Zisťovali sme, o koľko viac bude stáť zemný plyn, benzín či nafta.

 

Hoci EÚ vznikla na základoch spoločenstva uhlia a ocele, dnes sú jej priority úplne odlišné. Pozornosť upriamuje najmä na zápas s klimatickou krízou. Jeho výkladnou skriňou je balík opatrení Fit for 55 so strategickým cieľom: znížiť emisie skleníkových plynov v Únii do roku 2030 aspoň o 55 % oproti roku 1990.

Na ceste za týmto míľnikom europoslanci najnovšie schválili reformu trhu s emisnými povolenkami, ktorú v peňaženkách pocítia aj domácnosti. Jej súčasťou je prelomová zmena. Doteraz za emisie platilo asi 10-tisíc priemyselných podnikov a elektrární. „Po novom budú spoplatnené emisie CO2 aj z vykurovania budov a cestnej dopravy, a to od roku 2027,“ vyplýva z rozhodnutia europarlamentu.  Auto, doprava, financie, peniaze. Zdroj: PexelsIlustračná foto. Zdroj: Pexels

Hoci oficiálne ide o nový systém obchodovania s emisiami. Z pohľadu spotrebiteľov však pôjde o novú daň za jazdenie so spaľovacím motorom aj vykurovanie plynom či uhlím. To by ľudí malo motivovať kúpiť si elektromobil či tepelné čerpadlo. Aká silná bude táto motivácia? „Cena za tonu emisií na novom trhu s povolenkami bude limitovaná na 45 eur,“ uvádza Európsky parlament. Teda aspoň do roku 2030.

Avšak podľa odborníkov môže byť 45 eurový strop prekročený, pretože schválený mechanizmus nezaručuje, že suma pri obchodovaní s emisiami nepôjde vyššie.

O koľko presne má narásť cena plynu a motorových palív? A prečo napriek pomoci EÚ za desiatky miliárd hrozia ničivé sociálne dôsledky? Čítajte na druhej strane.