Regióny Bratislava Žilina Top

POZOR na PLATBY KARTOU! Jozef prišiel o 1159 eur, a ani nevedel, že platil. Stačí PRESMEROVAŤ SMS!

Ilustračná foto. Zdroj: GettyImages

Pán Jozef pritvrdil

Banke dňa 01.02.2021 zaslal výzvu, v ktorej uviedol v čom vidí porušenie povinnosti zo strany banky. Požiadal o predloženie písomných dôkazov a stanoviska, ako pri týchto transakciách postupovala s ohľadom na jeho upozornenia o neoprávnených platbách. Zároveň upozornil, že v prípade ak mu nenahradí vzniknutú škodu, postúpi svoju pohľadávku na obchodnú spoločnosť, ktorej je vlastníkom a ktorá využije všetky zákonné možnosti na vyriešenie vzniknutej situácie. O tri dni dostal odpoveď mailom: “Predmetná transakcia bola zúčtovaná štandardným spôsobom a všetky podmienky pre jej zúčtovanie boli splnené.” Na uvedenú odpoveď banky reagoval pán Jozef listom aj mailom 26.2. V nich opätovne uviedol podstatné skutočnosti týkajúce sa podvodnej platby z jeho účtu a jeho evidentného zneužitia. Upozornil na príslušné zákonné ustanovenia, ktoré je banka pri uskutočňovaní platobných služieb povinná dodržiavať s tým, že niektoré podstatné povinnosti banka v tomto prípade porušila. “Neuplatnila silnú autentifikáciu, čo jej ukladá zákon č. 492/2009 Z.z. o platobných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadenie Komisie (EÚ) 2018/389 z 27. novembra 2017, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2015/2366,” vraví rozhorčene Jozef.

Bývalá OTP banka sa spojila s ČSOB.
Zdroj: zilina-gallery

Bankový ping-pong?

Jozef dostal odpoveď až dňa 1.04., kde bolo uvedené, že sa banke nepodarilo získať žiadne nové relevantné zistenia a skutočnosti a v zásade len odkopírovala už zaslanú odpoveď z februára! “Žiadnym spôsobom sa nevyjadrili k nedodržaniu legislatívy z jej strany ani ku skutočnostiam, prečo jednu podvodnú platbu z môjho účtu zúčtovala a druhú nie,” vysvetlil Jozef a doplnil, že tak neurobila ani napriek tomu, že banku okamžite upozorňoval na to, že ide o podvod. A tak Jozef 3.5. pristúpil ku postúpeniu svojej pohľadávky voči banke, ktorá mu podľa jeho názoru vznikla z titulu nároku na náhradu škody z dôvodu, že zo strany banky došlo k zrealizovaniu platobného príkazu z jeho súkromného bankového účtu v sume 1159 eur. “A to napriek tomu, že som pokyn pre uskutočnenie tejto platby nezadal, banku som upozornil na to, že ide o podvod, bezodkladne som oznámil, že som platobnú operáciu neautorizoval, že banka nevykonala silnú autorizáciu platobnej operácie v zmysle zákona,” vysvetlil pán Jozef. Postúpenie pohľadávky banke rovnako dňa 3.05. oznámil listom, v ktorom uviedol, že aj napriek jeho promptnej reakcii a informovaní kompetentných osôb v banke, mu bolo v poslednej odpovedi banky zo dňa 1.04. oznámené, že: “Podľa zistení banky transakcia bola verifikovaná 3D Secure kódom u obchodníka Free Mobile, verifikačná sms obsahovala sumu transakcie 1159 eur, meno obchodníka, dátum a čas transakcie a bola doručená na telefónne číslo pána Jozefa, verifikačný kód poznal iba on ako oprávnený držiteľ karty, transakcia bola riadne overená, čo potvrdzuje aj história zo systému procesora banky SIA Slovakia s.r.o.,” odpovedali z banky. Ako ďalej dôvodili,  po úspešnej autorizácií transakcie a jej dodatočným potvrdením verifikačným kódom z SMS správy zaslaného na mobilné číslo držiteľa karty, nie je možné transakciu zrušiť, teda nezúčtovať z účtu pána Jozefa. “Túto operáciu môže vykonať len obchodník, u ktorého bola transakcia realizovaná. Na základe vyššie uvedeného bola transakcia zúčtovaná štandardným spôsobom,” odpovedali pracovníci banky.