Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

VEĽKÝ PODVOD s potravinami? Na TOTO si dávajte pozor! Predávajú sa výrobky s nižšou gramážou za ROVNAKÚ CENU

Zdražovanie a rast energií prinútili obchodníkov upravovať hmotnosť výrobkov. TASR/Pavel Neubauer

BRATISLAVA – Zdražovanie energii  a celkový nárast cien je na Slovensku v posledných mesiacoch extrémny a výrazne sa prejavuje na cenách základných potravín. No okrem zvyšovania mesačných nákladov si každý kupujúci všimol v obchodoch ešte jednu podstatnú vec. Znížila sa hmotnosť a objem ponúkaných produktov, no cena sa nezmenila.

 

Viditeľné je to predovšetkým pri mliečnych výrobkoch ako sú syry, maslo, nátierky a podobne. Ak ste si ešte pred pár týždňami kupovali maslo, automaticky vás zaujímala hlavne cena, pričom hmotnosť výrobkov ste neriešili. Dnes si už musíte dávať pozor. Môžete byť totiž nepríjemné prekvapení. Hmotnosť masla už nie je vždy 250 gramov, ale iba 200, balené syry kúpite nie 100 gramové, ale iba 80 gramové, syry typu Encian a podobne majú nie 120 ale iba 110 gramovú hmotnosť. Podobne je tomu aj pri vybraných jogurtoch. Mnohí kupujúci to považujú za podvod, z neférových praktík obviňujú  jednotlivé obchody, ale realita je iná. Na nový trend, ktorý sa označuje ako shrinkflácia alebo zmenšovanie výrobkov, si totiž musíme zvyknúť.

„Shrinkflácia znamená zmenšovanie veľkosti spotrebiteľského balenia, čo je jeden zo spôsobov, ako môžu výrobcovia bojovať so zvýšenou infláciou, respektíve rastom výrobných nákladov. Zmyslom tohto kroku je jemne znížiť objem či gramáž produktu, avšak pri zachovaní ceny,” vysvetľuje makroekonomický analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák na stránke Slovenskej aliancie moderného obchodu. V zahraničí bežná prax, u nás novinka. Aj nadnárodný koncern Mondelez a slovenský výrobca čokolád Figaro znížil hmotnosť svojich produktov o 10 gramov.

Zdražovanie a rast energií prinútili obchodníkov upravovať hmotnosť výrobkov. Ilustračné foto. TASR/Pavel Neubauer

„Pre vysoké náklady na výrobu prijala firma celý rad opatrení v oblasti zlepšenia výkonnosti výroby, aby bol dosah na spotrebiteľa čo najmenší. Preto sme boli nútení pristúpiť k zníženiu gramáže pri tabuľkových čokoládach s tým, že nová gramáž je vždy jasne vyznačená na obale,” skonštatoval Jiří Šebeka, manažér pre Slovensko, Maďarsko a Česko. „Vzhľadom na to, že u spotrebiteľov sú tieto čokolády veľmi obľúbené, snažíme sa, aby zostali na trhu a boli dostupné za rozumnú sumu. Výrobca čokolád Figaro však neurčuje maloobchodnú cenu svojich výrobkoch,” dodal Šebeka.