Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Veľké zmeny v MHD! Autobusy ZASTAVIA len na znamenie: Ľudia sú VYTOČENÍ, nemáme si kľaknúť aj na kolená?

Dopravný podnik zavedie celoplošne zastávky na znamenie, dôvodom je energokríza. ZDROJ: imhd.sk

BRATISLAVA – Zmena je život. Aj keď nie každá nám vyhovuje a nie na každú si vieme komfortne zvyknúť. Najmä, ak máme roky zaužívaný určitý stereotyp. Napríklad v cestovaní hromadnou dopravou. Nuž a práve tu si poriadnu zmenu vymysleli a zrealizovali v Dopravnom podniku Bratislava. Zmenu, ktorá je hneď od začiatku veľmi výrazne kritizovaná.

 

Od 13. februára sa totiž kompletne zmení niekoľko desaťročí zaužívaný systém fungovania mestskej hromadnej dopravy v hlavnom meste. O čo ide? Zavedie sa systém celoplošných zastávok na znamenie pre autobusovú a trolejbusovú dopravu. “Vzhľadom na rastúce ceny pohonných látok, výpadky príjmov samospráv, ale aj situáciu spôsobenú pandémiou prichádza DPB od roku 2019 o milióny z rozpočtu. Iba pre rok 2023 bude tento negatívny dosah predstavovať 35 miliónov EUR ročne,” povedal hovorca Dopravného podniku Martin Chlebovec. Bratislavský mestský dopravca deklaruje, že musí výrazne šetriť, ale nie na úkor komfortu cestovania v MHD. Priniesť to má aj zlepšenie tepelného komfortu a menej emisií v mestskom prostredí. Zmena sa podľa Dopravného podniku dotkne približne tretiny všetkých zastávok v Bratislave, keďže na zvyšku zastávok už pravidlo včasného znamenia platí. “Cestujúcim sa skráti jazdná doba v priemere o približne desať percent v časoch mimo dopravnej špičky,” dodal Chlebovec.

 

Dopravný podnik zavedie celoplošne zastávky na znamenie, dôvodom je energokríza. ZDROJ: imhd.sk.

Rozhodnutie Dopravného podniku vyvolalo na sociálnych sieťach okamžite búrlivé reakcie a diskusie. Väčšina ľudí navrhovanú zmenu nechápe a nerozumie jej významu. Teoreticky to znie pekne, ale prakticky je to omyl. V špičke je to totiž bezpredmetné, lebo sa aj tak stojí všade aj teraz a všetko mešká,“ napísal jeden z diskutujúcich. Platím nie malé peniaze za predplatné cestovné lístky a dane, prečo by som mal ako cestujúci prosiť šoféra o zastavenie a mávať ako na spartakiáde, aby mi zastavil autobus, ktorý si platím? Nemám si kľaknúť na kolená ešte?“, pridal sa ďalší a nebol sám, ktorému sa nepáči najmä poriadna komplikácia pre starších ľudí. „Pre dôchodcov je to skutočne “geniálne” riešenie. Dúfam, že preberáte na seba zodpovednosť za úrazy starších ľudí, ktorí sa v strese budú hrnúť k tlačidlu stop, aby mohli vystúpiť tam kde potrebujú. Neviem či si uvedomujete ako je to pre staršieho človeka stresujúce, že čo ak mu ten autobus nezastaví.  V Bratislave žijú aj seniori,“ vyjadril pán z Bratislavy.

Podľa vyjadrenia Dopravného podniku by to nemal byť problém. “Vozidlo na zastávke zastaví vždy, ak STOP tlačidlo zatlačí aspoň jeden cestujúci. Toto si je možné jednoducho overiť – po zatlačení tlačidla sa na obrazovke informačného systému objaví nápis STOP a zároveň sa tento nápis rozsvieti nad dverami vozidla. V takom prípade až do príchodu vozidla do zastávky netreba nič stláčať.” Ale okrem kritiky pridali mnohí aj konkrétne otázky na reálne situácie, s ktorými sú už aj v súčasnosti cestujúcí konfrontovaní. „Mňa by zaujímala jedna vec, ak autobus nezastaví na niekoľkých zastávkach, tak pôjde zrejme skôr ako má napísané v cestovnom poriadku. Toto bude ako ošetrené? Doteraz vždy linka musela čakať na zastávke, kým nenastane jej minúta odchodu, aby sa nestalo, že pôjde autobus o 1 či 2 min skôr a človek ho potom nestihne,“ napísal jeden z nich.