Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice

Zdržania, KOLÓNY a kolaps na cestách! VIEME, kedy začne vodičom dopravné peklo

Výstavba križovatky Ivanka - Sever, kde sa križuje diaľnica D1 s D4 sa začne stavať o päť mesiacov. Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Milan Kapusta

BRATISLAVA – Výstavba strategického križovania diaľnic D1/D4 pri Bratislave je aktuálne najvýznamnejšou dopravnou investíciou na Slovensku. Projekt nultého obchvatu hlavného mesta má byť hotový za tri roky, čo v spoločnom memorande garantovalo nielen ministerstvo dopravy, ale aj zhotoviteľ stavby, poľská spoločnosť BUDIMEX.

 

Celé prepojenie a rozšírenie diaľnic D1/D4 pri Triblavine bude stáť viac ako 100 miliónov eur a BUDIMEX má na celú výstavbu 1100 dní. „V pondelok 28.novembra sa iba podpísala zmluva, a tak zatiaľ ide všetko podľa plánu. Stavať sa začne hneď ako zhotoviteľ doprojektuje túto stavbu. Netreba preto čakať, že už zajtra tam budú buldozéry, bagre, pracovníci. Teraz je fáza projektovania a nevylučujem, že sa tam budú robiť aj nejaké prípravné, zemné práce. Ale hlavná časť výstavby bude až o päť mesiacov, čiže na jar 2023 to pôjde naplno. Ja som v kontakte aj s poľským ministrom dopravy, ktorý sa za firmu zaručil. Povedal, že v Poľsku realizuje desiatky stavieb, veľkých stavieb a chcú u nás spraviť kvalitnú referenčnú stavbu,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal. Najväčším problémom výstavby križovania diaľnic D1/D4 je, že to bude v plnej prevádzke. Prvou zásadnou úlohou bude zdvihnúť most ponad Šúrsky kanál, kde budú pripájacie vetvy smerom na Jarovce a Raču.

Následne to bude vybudovanie obchádzkových trás, z ktorých sa presmeruje doprava z diaľnice D1. Navyše diaľnicu D1 sa bude dvíhať za plnej prevádzky.Doprava bude komplikovaná, najmä vtedy keď sa doprava z diaľnice D1 zvedie na nové obchádzkové trasy, počas ktorých budeme dvíhať. Snažíme sa preto na ministerstve vytvoriť ľudom alternatívu a pripraviť atraktívny produkt, aby sa ľudia naučili do Bratislavy cestovať vlakom a odľahčiť dopravu na diaľnici. Chcem rokovať aj so županom Bratislavského kraja aby sme vytvorili produkt výrazne zľavneného a zvýhodneného lístka, ktorým sa bude dať využívať integrovaná doprava aj mestská hromadná doprava. Zatiaľ dopravné obmedzenia na diaľnici nehrozia, tie nastanú až keď sa odkloní doprava na obchádzkové trasy. Verím preto, že nájdeme spoločnú reč aj s dotknutými samosprávami,“ dodal Doležal.

 

Výstavba križovatky Ivanka – Sever, kde sa križuje diaľnica D1 s D4. ZDROJ: TASR – Michal Svítok

Výstavba spôsobí v Bratislave a  v okolí výrazné dopravné komplikácie, zdržania, kolóny a v určitých dňoch aj totálny dopravný kolaps. „Pri každej stavbe sú dopravné obmedzenia, my sa budeme snažiť aj s políciou aby dopravné obmedzenia boli minimálne. Ale určite tam budú kolóny, určite tam bude obmedzená doprava, inak sa to spraviť nedá. Musíme o všetkom komunikovať prostredníctvom Národnej diaľničnej spoločnosti, cez informačné tabule, musíme to oznamovať do médií, čo sa pripravuje. Je to ale aj o rešpektovaní dopravných značení a disciplinovanosti šoférov. Dostatočná komunikácia vopred bude určite kľúčová,“ zdôraznil Doležal.